الاثنين، 5 ديسمبر 2011

وطنى مصر





لم اكن اعلم اننى تربطنى به تلك العلاقه القويه 

فى البدايه ظننت انه حق الانتماء 

ولم اجد مبرر لحبى له 

اننى كنت اظن ان حبى هذا واجب وطنى 

فلم يرتعد جسدى يوما اثناء تحية العلم 

ولم تدمع عينى ولو لمره وانا اردد النشيد الوطنى 

كنت اعلم اننى انتمى اليه وانه جزء منى وانا جزء منه 

ولكنى لم ادرى اننى على استعداد ان اضحى من اجله بروحى ونور عينى 

كنت اظن ان فى اول مشكلة سأتخلى عنه 

قد اكون لاادرك اننى اعشقه هكذا واننى اتعلق به هكذا 

وانه مصدر قوتى وإلهامى 

وان حبى له فطرى كحبى لأمى 

ينمو داخل قلبى منذ اول نفس تنفسته 

فيكفى انه وطنى 

من اختلط حبه بأولى ذرات هواء تخللت الى جسدى الصغير 

اول صرخه لى هزت ارجائه 

اول دمعة لى سقطت على ارضه 

اول نسمة هواء داعبت وجنتى كانت هدية منه 

انه وطنى وهذا يكفينى 

اليوم اعلن امام الملاء 

انى اعشق وطنى مصر 

عشق المجنون 

واقر واعترف ان اخيرا 

دمعت عينى وانا اردد النشيد الوطنى 

بلادى بلادى بلادى لكى حبى وفؤادى 

اثناء سيرى فى المظاهرات 

لـ ادافع عنها 

واعلن عشقى لها 

فانا اعشقها قويه 

عزيزه 

صامده 

اعشقها مرفوعة الرأس شامخه 


عالية الشامه 

فعزة مصر تكمن فى ابناءها 

يا مصر

ارفعى رأسك عاليا 

فكم شهيد 

سالت دماؤه من اجل عزتك 

وكم رجلا ترملت امرأته 

ليمنحكى حريتك 

وكم شابا 

فقد نور عينه 

ليسلبكى من الظلام 

يا مصر 

تزينى وتجملى 

تفاخرى وتعالى 

ترنحى وتمايلى 

فانت أم لابناء 

حقا خير جنود الارض 

يا مصر 

انى افتخر انكى لى بوطن 

سأحميه 

واحافظ عليه 

وسأظل اهتف واهتف من اجلكى 

حتى اذا بح صوتى 

لن اتوقف حتى امنحك عزتك 

او افقد روحى

هناك تعليقان (2):

  1. كلماتك جميله
    ممكن نعيش طول حياتنا مش عارفين احنا اد ايه بنحب بلدنا
    بس فى اقل موقف بتكون بلدنا دى فى احتياج لينا
    بيظهر حبها بجد جوانا
    تسلم ايدك البوست حلو اوى :)

    ردحذف
  2. اكييد طبعا بنحتاج وقت لحد ما نعرف قد ايه احنا بنحبهااا
    بجد نورتينى جداااا
    :)

    ردحذف

اترك لك هنا نبضة